چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می‌شود
نوشته شده توسط : drmohandes

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

برای تکمیل بررسی علل ناباروری در زن، در اغلب موارد لاپاراسکوپی تشخیصی صورت می‌گیرد. به‌طورکلی‌، این عمل را پس‌ از بررسی‌های دیگر ناباروری انجام می‌دهند. امّا اگر درد یا مشکلات ‌دیگری مثل سابقه یک عمل جراحی وجود داشته باشد بایستی ‌لاپاراسکوپی را حتی قبل از انجام دیگر اقدامات تشخیصی ناباروری انجام داد.

عمل لاپاراسکوپی چیست  

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

عمل لاپاراسکوپی یک جراحی کوچک است که تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد  این عمل در مرکز جراحی محدود غزال انجام می شود که ضمن بیهوشی پزشک با استفاده از یک سوزن مخصوص مقداری گاز دی‌اکسیدکربن یا اکسیدنیترو یا هوا را به داخل شکم وارد می‌کنند. این گاز باعث ایجاد یک فضای کافی در زیر جدار شکم و همچنین بالا راندن روده‌ها شده و امکان مشاهده راحت‌تر اعضای تناسلی لگن را فراهم می‌آورد و بعد از تزریق گاز، سوزن خارج می‌شود. یک وسیله مخصوص به نام لاپاراسکوپ (دوربین مینیاتوری که به شکل لوله ‌باریکی است) از طریق یک برش کوچک زیر ناف وارد شکم می‌گردد و با ایجاد برش نازک دیگری در زیر شکم، پزشک وسیله باریک دیگری را وارد می‌کند تا بوسیله آن اندام‌های داخل شکم را بلند کرده و پشت و اطراف آن را مورد بررسی قرار دهد. طول این برش‌ها بین 5/0 تا 5/1 سانتی متر می‌باشد.  همچنین همزمان یک ماده حاجب از طریق دهانه رحم به‌داخل رحم و لوله‌ها تزریق می‌شود تا باز بودن یا انسداد لوله‌های رحمی تشخیص داده شود.

اگر پزشک در حین لاپاراسکوپی مشکلی را مشاهده کند با استفاده از یک وسیله جراحی مخصوص که از طریق برش کوچک دیگری در زیر شکم، وارد حفره لگن می‌شود، می‌تواند در همان زمان آن را اصلاح نماید.

 

 مزایای انجام عمل لاپاراسکوپی چیست؟

یکی از عمده‌ترین فواید لاپاراسکوپی علاوه بر تشخیص دقیق ‌بیماری این است که می‌توان در همان زمان به کمک عمل لیزر لاپاراسکوپی درمانی، آن ضایعه را ترمیم و اصلاح نمود. در اغلب موارد لاپاراسکوپی ‌این اطمینان را به زن می‌دهد که او سالم است و از شانس خوبی برای‌ باردار شدن دارد‌. در مقایسه با عمل جراحی باز این روش دارای مزایای بسیار است.

به عنوان مثال: کاهش درد، کاهش زمان بهبودی، کاهش چسبندگی، صرفه جویی در هزینه، کاهش خونریزی و احتمال عفونت و کاهش زمان بیهوشی به علت مدت زمان کوتاه‌تر انجام عمل. انجام این عمل ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟ پس از عمل، بیمار بایستی 2 تا 4 ساعت استراحت کند تا اثرات داروهای بیهوشی خنثی گردد. بیمار می‌تواند همان روز مرخص شده و به ‌منزل برود و 2 تا 3 روز بعد هم کارهای معمول خود را از سر گیرد. همچنین بیمار می‌تواند فعالیت‌ جنسی را پس از یک هفته و یا بسته به نظر و توصیه پزشک ‌خود شروع نماید. ممکن است بیمار پس از عمل احساس ناراحتی مختصری داشته‌باشد.

همچنین در روش لاپاراسکوپی فرد خیلی سریع تر به زندگی روزمره و محل کار خود باز می گردد در تجربه ذکر شده توسط دکتر موسی زاده برخی همکاران جراح که توسط ایشان تحت عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا قرارگرفته بودند روز بعد وارد اتاق عمل شده و اقدام به جراحی بیماران خود کرده بودند.





:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: